شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| پس از تعیین پیامهای کلیدی خود، باید آن ها را برای جامعه، مشتریان و ذینفعان خود مطرح نمایید. کانال های رسانه ای متفاوتی وجود دارند که از طریق آن ها میتوانید پیامهای خود را به جامعه ابلاغ نمایید. جدول زیر انواع رسانهها و آنچه که ارتباطات باید برای آن ها آماده باشند را نشان میدهد.
انواع رسانهها
|
استراتژی
|
تاکتیکها
|
رسانههای چاپی سنتی
|
به منظور تهیه پاسخ رسانهای خود، خبرها را زیر نظر بگیرید.
پیامهای مهم را آماده کنید و کانالهای نشر و مجلات را برای هدف قرار دادن مشخص نمایید؛ در صورت نیاز اولویت بندی کنید.
|
- یک مطلب خبری را آماده کنید.
- یک کنفرانس یا نشست رسانهای برگزار کنید.
- به پرسشها سریعاً پاسخ دهید.
- روی سایت خود به سئوالات مهم پاسخ دهید تا خبرنگاران به یک منبع اطلاعاتی دسترسی داشته باشند.
- به ضرب الاجل های کاری مطبوعات و خبرنگاران احترام بگذارید.
|
تلویزیون و رادیو
|
- هر آنچه که پخش میشود را زیر نظر بگیرید.
- با توجه به تناسب با ذینفعان و مخاطبان کلیدی خود، به اولویت بندی نشر و پخش مطالب خود بپردازید.
-پیام های کلیدی را آماده کنید.
|
- سخنگویان را برای موقعیت مربوطه و انتقال پیامهای مهم آماده و مهیا نمایید.
- اگردرباره موقعیت مربوطه اطلاعات کامل و کافی در اختیار ندارید، برای توضیح به میزانی که اطلاع دارید، بیانیهای مناسب را تهیه نمایید.
- سخنگویان را برای مصاحبه ها تامین نمایید.
- تصاویر، کلیپ های ویدئویی و صوتی را با توجه به تناسب موقعیت آماده نمایید.
|
رسانه اجتماعی
|
- کانالهای رسانه اجتماعی را به دقت زیر نظر بگیرید تا از تشدید مشکلات جلوگیری کرده و به اطلاعات نادرست و غلط هم رسیدگی نمایید.
- از رسانههای اجتماعی برای ارتباط مستقیم با ذینفعان و مخاطبین استفاده کنید.
|
- از طریق مطرح کردن این که مردم ناراضی هستند و چگونه می خواهید مشکلات را برطرف کنید، به انتقادات و گلایهها رسیدگی کنید.
- از طریق رسانههای اجتماعی، پیامهای مهم و کلیدی خود را مطرح و ابلاغ نمایید.
درباره موقعیت بحرانی و اقدامات خود برای حل و رفع آن، اطلاعات به روز و جدید ارائه نمایید.
با استراتژی جامع رسانهای خود که پیش از بحران آماده کردهاید، حامیان خود را بسیج کنید- پیامهای مثبت آن ها میتواند از شما در برابر حملات و انتقادات در شبکه های اجتماعی دفاع کرده و آنها را خنثی نماید.
|
فعالیت (مثال2)
تحقیقاتی را درباره قطع و اتمام سرویسهایی که بر شرکت O2 و شبکه های ریسرچ این موشنز بلک بری در سال 2012 (شرکت سازنده گوشیهای تلفن همراه بلک بری )تاثیر گذار بوده است انجام دهید. دو شرکت را در رسیدگی و رفع بحرانهایی که با آن ها روبرو بودند مقایسه نمایید. آنها چه استراتژی و تاکتیکهایی را به کار گرفتند. آنها چگونه از رسانه اجتماعی برای ارتباط با مشتریان خود کمک گرفتند. چه پیامهایی را فرستادند؟ نتیجه کلی اقدامات و پیامهای آنها چه بوده است؟
در حالیکه باید ارتباطات و پیامهای خود را با انواع مختلف رسانهها متناسبسازی نمایید، مهمترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که کیفیت محتوا و پیام باید مشخص و مرتبط باشد. ارتباطات باید:
ـ واقعیتهای موقعیت و وضعیت شما را توضیح دهد.
ـ آنچه که شرکت برای رسیدگی به بحران در حال انجام است را مطرح نماید.
ـ نشان دهنده همدردی و درک ذینفعان و مخاطبینی باشد که متضرر شدهاند.
همچنین تشخیص زمان مناسب برای به عهده گرفتن مسئولیت و در صورت امکان، گفتن این که متاسف هستید، حائز اهمیت میباشد. این که بگویید متاسف هستید الزاماً بدین معنا نیست که شما به اشتباه خود اعتراف کردهاید یا مقصر هستید. این جمله نشان میدهد که شما میدانید که در موقعیتی قرار دارید و در این شرایط رسانهها و مخاطبینتان شما را مسئول و مقصر میدانند و همچنین نشان میدهد که شما میخواهید به بهترین شکل ممکن به وضعیت موجود رسیدگی کنید.
|